Vad gör våra boenden så speciella?

Klokheten ligger i det som inte syns

Ett Emrahem är ett klokare och schysstare LSS-boende, fyllt av snälla lösningar som gör vardagen enklare för hyresgästen i vardagen. Ett hem ska hjälpa – inte stjälpa.

Lägenheterna

Lägenheterna i våra Emrahem är fulla av osynliga anpassningar som finns där för att underlätta hyresgästens självständighet. Varje dag. Alltid med utgångspunkt i den boendes förutsättningar. Med input från psykologer, specialpedagoger, personal och forskning.

Planlösning

Planlösningen är utformad för att bygga bort konflikter och stressande situationer. Därför har vi tagit bort "återvändsgränder” och trånga utrymmen. Alla rum har två dörrar vilket gör att man alltid kan backa från en situation.

Färger och mönster

Forskning visar att skarpa färger och mönster kan upplevas som stressande. Därför har vi tillsammans med en neurodesigner tagit fram en jordnära färgskala som är både vacker och lugnande.

Ljudsanering

Vissa personer kan ha utmaningar med att filtrera ljudintryck. Våra hus är väldig täta och därmed också väldigt tysta. Det är även en integritetsfråga att lägenheterna inte är lyhörda.

Belysning

Vi jobbar med att begränsa jobbiga ljusintryck såsom starkt ljus och kontraster. Ljusrör kan upplevas som ett flimmer för vissa känsliga personer. Därför jobbar vi med LED armaturer, biocentriskt ljus och ljusstyrning.

Intryckssanering = hemtrevligt

Att intryckssanera handlar om att städa bort onödiga visuella intryck som kan upplevas som stressande. Ventilation och sprinklersystem är exempelvis helt dolda. Vi tror nämligen att en LSS-lägenhet borde se ut som vilken lägenhet som helst.

Pedagogisk orientering

För att skapa en kognitivt tillgänglig miljö och förenkla vardagen har vi formgett lägenheterna med pedagogisk orientering. Det betyder att vi använder exempelvis färg för att markera exempelvis toalett, ljusknapp och dörrar.

Vitvaror och elektronik

Vi har letat under varje sten efter en spis med pedagogisk interaktion. Det är viktigt att ljusknappar, spis och tvättmaskin i lägenheten är enkla att använda. Så att de boende kan leva sina liv så självständigt som möjligt

Utökad tillgänglighet

Alla lägenheter har utökad tillgänglighet. Det betyder att det finns plats för två personer att assistera den boende. Det betyder att du kan bo kvar även dina fysiska förutsättningar förändras.

Alla kan bo här

Oavsett fysiska förutsättningar så ska du kunna bo här. Därför är det förberett för lift i taket och badrummen och dess dörrar är stora nog att klara en duschbrits. Vi har även möjlighet att sätta in höj- och sänkbart kök.

Materialval

Ingen ska behöva bo ett en trasig bostad. Därför har vi valt ut extremt slittåliga material. Golvet ser ut som parkett men är ett specialgolv som tål hårt slitage. På ställen där tåliga material kan utgöra en fara har vi valt material som är lätt att byta ut.

Personalutrymmen

Om personalen mår bra så mår hyresgästen ofta bättre. Genom kognitivt tillgängliga miljöer med mindre stress och konflikter för hyresgästen så mår även personalen bättre. Det är också viktigt med platser för återhämtning och samtal – både för välmåendet och de boendes integritet.

Egen entré

Med en egen ingång för personalen så slipper de gå igenom verksamheten innan de bytt och och fått sin överlämning. Det blir både mindre stressigt och tryggare för hyresgästerna.

Digitalt verksahetsstöd

Alla utförare som startar upp i ett nytt Emrahem erbjuds att prova på Boet – ett digitalt verksamhets-stöd. Boet fungerar både som ett pedagogiskt stöd för hyresgästen och ett planeringsverktyg för personalen.

Personalytor

Att det finns fina och generös personalytor gör att medarbetarna kan få återhämtning under sina raster. Det är också en integritetsfråga för hyresgästen att planering och känslig information vid överlämningar kan diskuteras avskilt.

Enkel felanmälan

Det ska vara lätt för personalen att åtgärda och anmäla fel som kan uppstå i fastigheten. Därför får varje Emrahem en fysisk och digital manual, samt en app för felanmälan.

Utvändigt

Vi har jobbat hårt för att hitta invändiga lösningar på hyresgästens villkor. Men även utsidan av boendet har många kloka och vackra lösningar. Här finns ofta mer utrymme för anpassningar så att boendet passar in den omgivande miljön och kan anpassas efter tomten. Men estetiken och arkitekturen måste ändå få ta plats.

Uteplats till alla

Varje lägenhet har en uteplats med egen ingång utifrån. Där finns en inbyggd sittyta för den som vill njuta av vädret utan insyn. Personalen och de gemensamma utrymmen har också egna uteplatser.

Utemiljö att trivas i

Vi samarbetar med en trädgårdsingenjör för de som vill utveckla sin utemiljö. En fin och lummig utemiljö uppmuntrar till mer utevistelse och aktivitet.

Välja rätt tomt

Det ställs en hel del krav på en tomt där det ska byggas LSS-boende. Vi kan hjälpa till att hitta lämpliga tomter som uppfyller kraven.

Rätt fasad

Trots att vi erbjuder typhus med liknande invändig planering går det att få helt olika uttryck på fasaden. Vi gör anpassningar med träpanel, puts, tegel och färg. Även taken går att få med sedum, papp, pannor eller plåt.

Rätt typhus i rätt miljö

Vi har utvecklat våra olika typhus för olika miljöer. Vi har typhus som smälter in i äldre stadsmiljö, modernare bebyggelse och mer lantliga miljöer. Husen finns också anpassade för mer besvärliga tomter såsom små eller bergiga tomter.

Miljötillval

Vi har flera miljövänliga tillval för kommuner och vårdbolag som värna lite extra om hållbara alternativ. Det går bland annat att få solceller, större miljöhus samt laddstolpar till både bilar och cyklar.

Separata teknikutrymmen

Tillgång till elcentral, sprinklersystem, vatten och kontrollsystem ligger avskilt från verksamheten. Det betyder att underhåll kan ske utan att hantverkare eller kontrollanter behöver komma in i verksamheten.

*” anger obligatoriska fält

Ladda ner

Vad skoj att du vill veta mer. Fyll i din email, så skickar vi dig en kopia / länk till vart du kan ladda ner filen/erna.

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Boka ett digitalt möte

Är du en kommun eller vårdbolag som vill få en mer omfattande genomgång av klokheten i våra husmodeller så boka ett digitalt möte med en av våra boendeutvecklare. Ett digitalt möte tar ca 30-45 minuter.

Vad vill du veta mer om?

Din kontaktinformation

Jag kommer från:
Jag är särskilt intresserad av:
Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.