Du är här: Lättläst / Om Hyresgästen Stefan Larsson

Hyresgästen Stefan Larsson

”Detta är den
bästa lägenheten”

På vårt boende i Landskrona bor Stefan.
Han har bott på boendet i två år.
Men han har följt projektet från början.

Stefan Larsson är 52 år.
Han har bott på boendet i Landskrona i två år.
Men han har följt projektet länge.
När vi börjat planera boendet ringde Stefan till oss.
Han undrade när det skulle bli klart.
Stefan var med på första spadtaget och invigningen.

Boendet i Landskrona drivs av kommunen.
Det är inte Emrahus som bestämmer
vem som får bo i boendet.

– När Stefan berättade att han skulle få flytta dit var det otroligt roligt, säger Robin som är chef på Emrahus.

Stefan på invigningen.

Tidigare har Stefan bott på andra LSS-boenden.

– Men detta är det bästa boendet, säger han.

Stefan tycker att det är en nackdel att det inte ligger i stan.
Men det går buss hela dagarna. Och Stefan cyklar ibland.

– Det är nära stranden, det tycker jag om.

Stefan har sin lägenhet i serviceboendet på andra våningen.
Lägenheten är en tvåa.
Det är öppen planlösning mellan kök och vardagsrum.
Det finns ett sovrum och ett stort badrum.

Köket har allt man behöver.
Till exempel en diskmaskin.
Det tycker Stefan är väldigt bra.

Ungefär en gång i månaden lag de mat ihop på boendet.
Resten av tiden gör Stefan mat i sin lägenhet.
Hans favoriter är purjolöksgratäng,
korv stroganoff och spaghetti med köttfärssås.

På boendet finns det ett gemensamt vardagsrum
och ett gemensamt kök.
Där brukar Stefan vara ofta.
Vissa grannar brukar också vara där.

– Då dricker vi kaffe eller spelar spel.
Oftast spelar vi ’finns i sjön’ men ibland blir det ’fia med knuff’, säger Stefan.

De som bor på boendet åker ibland på loppis
eller använder utegymmet som finns nära boendet.

– Jag trivs bra. Jag gillar färgerna i min lägenhet
och att det är större än där jag bodde innan, säger Stefan.

Det gemensamma vardagsrummet på boendet.
“Jag gillar färgerna i min lägenhet och att det är större än där jag bodde innan.”
Bild för citat
Stefan LarssonHyresgäst

Ladda ner

Lättläst

Lättläst

Här är åtta frågor som kan vara bra att ställa när man ska flytta till ett LSS-boende.

Ladda ner!

Bilder på Emrahem
Om våra boenden
Om Emrahus
Kontakta oss

*” anger obligatoriska fält

Ladda ner

Vad skoj att du vill veta mer. Fyll i din email, så skickar vi dig en kopia / länk till vart du kan ladda ner filen/erna.

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Boka ett digitalt möte

Är du en kommun eller vårdbolag som vill få en mer omfattande genomgång av klokheten i våra husmodeller så boka ett digitalt möte med en av våra boendeutvecklare. Ett digitalt möte tar ca 30-45 minuter.

Vad vill du veta mer om?

Din kontaktinformation

Jag kommer från:
Jag är särskilt intresserad av:
Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.