Planlösning
Alla våra hem är ritade tillsammans med psykologer.
Ingen av lägenheterna har en trång hall. Det är bra om man inte gillar att trängas.
Det finns två ingångar till varje rum.
Alla Emrahem har extra stora rum och korridorer.
I ett Emrahem kan man bo kvar hela livet.
Hjälpmedel
Våra lägenheter har kloka hjälpmedel.
När man vill äta så trycker man på äta-mat-knappen. Då dämpas ljuset i resten av rummet. Det ger matro.
Det finns olika knappar för att få stöd i olika saker som ska göras.
Det finns plats i lägenheten för olika aktiviteter. Det finns plats för att äta. En plats för att sova. En plats för en TV-hörna.
Ljud
Vissa med autism kan bli stressade av ljud.
Våra Emrahem är tystare än vanliga hus.
Husen har också tyst ventilation.
Ljus
Starkt ljus kan vara stressande.
Alla lägenheterna har ett mjukt ljus. Ljuset ändrar sig efter solljuset. Ljuset blir aldrig för starkt eller för svagt.
Det kan vara svårt att somna när det är ljust ute. I sovrummet finns en knapp för att skärma av ljuset.
Ljuset i badrummet tänds stegvis. Det är bra om man stressas av plötsligt starkt ljus.
Alla lampor använder LED. LED flimrar inte.
Inomhusklimat
Allergi mot pollen kan vara extra stressande för någon med autism.
I våra hus filtreras luften i huset. Det gör luften väldigt ren. Och fri från pollen.
Ventilationen är dessutom väldigt tyst.
Renare luft kan göra människor piggare.
Trygghet
Alla lägenheterna är flexibla. Hjälpmedlen anpassas efter personen som bor där.
Vi har ingen trång hall. Det känns tryggt för dem som stressas av att det är trångt. Ett passersystem gör att bara de som har rätt att komma in på boendet kan komma in.
Färger och mönster
Starka färger och mönster kan vara stressande.
Därför har alla rum naturliga färger. Boende kan inreda med färg själv.
Hemtrevligt
Vi har dolt ventilation och sprinklers. Det ser trevligare ut.
Lägenheterna har två ingångar. En ingång genom huset. Och en ingång utifrån.
Ingången utifrån är trevlig när man vill ta emot gäster.
8 frågor
att ställa när
du flyttar till
ett LSS-hem!
Psykologen Bo Hejlskov Elvén tipsar:
8 frågor att ställa när du flyttar
till ett LSS-hem!
Klicka för att ladda ner