Anpassat
Emrahem kan ha kloka hjälpmedel. Dessa kan ändras efter den boendes behov.
När man vill äta så trycker man på äta-mat-knappen. Då dämpas ljuset i resten av rummet. Det ger matro.
Det finns olika knappar för olika saker som ska göras. Det hjälper koncentrationen.
Alla rum och korridorer är extra stora. Det kallas ”utökad tillgänglighet”.
Det betyder att man bo kvar hela livet. Eller om man sitter i rullstol.
Varje lägenhet har två ingångar. En ingång utifrån gör att man lättare kan ta emot gäster.
Trygghet
Lägenheterna har ingen trång hall. Det är bra för dem som stressas av att det är trångt.
Ett passersystem gör att bara de som har rätt att vara i huset kan komma in.
Personalen kan via video se vem som ringer på dörren.
Planlösning
Alla lägenheter är ritade tillsammans med psykologer.
Vi har tagit bort trånga rum eftersom det kan kännas stressande.
Det finns plats i lägenheten för olika aktiviteter. Det finns plats för att äta. En plats för att sova. En plats för att ha en soffa.
Inomhusklimat
Luften inomhus filtreras. Det gör den väldigt ren. Och nästan fri från pollen. Det är bra för dem med allergi mot pollen.
Ren luft kan göra boende och personalen piggare.
Hemtrevligt
Vi har dolt ventilation och sprinklers. Det ser trevligare ut.
Lägenheterna har två ingångar. En ingång genom det gemensamma utrymmena. Och en ingång direkt utifrån.
Ingången utifrån är också trevlig när man vill ta emot gäster.
Vissa personer med mental funktionsnedsättning kan även ha autism.
Läs gärna om Hur det är att leva med autism i ett Emrahem.
8 frågor
att ställa när
du flyttar till
ett LSS-hem!
Psykologen Bo Hejlskov Elvén tipsar:
8 frågor att ställa när du flyttar
till ett LSS-hem!
Klicka för att ladda ner